sunnuntai 14. tammikuuta 2018

Day 8

Ensimmäinen viikko takana... Aamulla olisi väsyttänyt ja vaikka lähtö oli vasta kymmeneltä, teki kyllä tosi tiukkaa päästä ylös. Bussi lähti onneksi asuntolan edestä, joten päästiin aikalailla ajoissa matkaan. Suuntasimme kohti Setomaata ja siellä sijaitsevaa museota, johon on pyritty keräämään mahdollisimman paljon setolaiseen kulttuuriin liittyviä asioita. Pihapiirissä oli perinteinen, joskin erittäin suuri setolainen tupa vuodelta 1920.

Tuvassa oli ihana, iso, lämmitetty leivinuuni, jonka lämmössä saimme kuunnella setolaisen kulttuurin historiaa.

Tuvassa oli nukkumasopen lisäksi oikein hieno vuode lähellä ulko-ovea. Se oli tarkoitettu perheen naimaikäiselle tyttärelle "mainosnurkkaukseksi". Tyttö oli siis itse tehnyt kaikki tekstiilit, joita vuoteen päällä ja seinällä oli, jotta vierailulla käyvät miehet näkisivät, mitä kaikkea tyttö osaa tehdä ja mahdollisesti sitten kiinnostuisivat tytöstä.

Kierrettyämme pihapiiriä ja saatuamme paljon tietoa setolaisesta kulttuurista, pääsimme syömään perinteisiä setolaisruokia; uunipuuroa lihalla, kylmää kastiketta, jossa oli kurkkua, sipulia ja tilliä, juustoa kuminalla, leipää ja savulihaa. Jälkiruuaksi saimme marjapiirakkaa ja kamaa.

Lounasta lähdettiin sulattelemaan läheiselle hautausmaalle. Sinne jouduttiin ajamaan Venäjän maiden läpi ja siellä on sellainen outo järjestely, että näiden maiden läpi kulkevaa tietä saa ajaa polkupyörällä, autolla tai millä tahansa renkailla varustetulla kulkuvälineellä, mutta siellä ei saa kävellä eikä missään tapauksessa pysähtyä, mikäli ei ole Venäjän viisumia. Jos alueella pysähtyy, esimerkiksi pyörän tai auton hajotessa, pääsee lähimmälle venäläiselle poliisiasemalle noin 35 km:n päähän selvittelemään, miksi on ollut Venäjällä ilman viisumia. Kaikenlaista... Hautausmaa oli hieman erilainen, kuin mihin on Suomessa totuttu.

Hautausmaan vieressä olisi ollut myynnissä iso, vanha talo... Josko tästä tulisi uusi kesämökki? :D

Hautausmaakierroksen jälkeen suunnistimme Värskan kylpylään saunomaan ja polskimaan. Oli kyllä hauskaa polskia monta tuntia ja rentoutua saunassa. Pienen yllytyksen jälkeen uskaltauduin saunan jälkeen kylmävesialtaaseen ja kun sinne oli kerran mennyt, oli pakko mennä uudestaan ja uudestaan... Polskimisen jälkeen oli rentoutunut ja väsynyt olo, kun lähdimme matkaamaan takaisin kämpille.

Toinen superkämppiksistäni ei valitettavasti päässyt reissuun mukaan, mutta järjesti meille ihanan yllätyksen, kun tulimme väsyneinä kotiin. Hän oli tehnyt meille vegaanista pasta bolognesea, joka oli muuten aivan sairaan hyvää. Tähän voisi melkein tottua ;)

Emme lähteneet illalla enää mihinkään houkutteluista huolimatta, mutta olisi oikeastaan ollut ihan sama, vaikka oltaisiin lähdettykin. Nukkumisesta ei tullut mitään, kun kolmanteen huoneeseen tuli täksi yöksi kolme venäläistä tyttöä ilmeisesti juhlimaan uutta vuotta. Huoneessa oli illalla kahdeksan ihmistä bilettämässä. He lähtivät juuri ennen hiljaisuutta puolen yön aikaan ja tulivat jatkamaan bileitä puoli kuusi aamulla. Vähän jäi omat yöunet vähiin. Onneksi sunnuntai on vapaa...